Adam Vačkář

Adam Vačkář dlouhodobě vytváří ekonomicko-ekologický scénář vycházející z kritiky konzumního systému. Od sociálně angažovaných projektů (Margin of Hope, 2013), vycházejících z konktrétní ekologické krize v pohoří Atlas v Maroku, přechází postupně do imaginárního sociokritického scénáře budoucnosti.

Jeho poslední projekty spojují popkulturní utopický seriál Star Trek (This Side of Paradise, 2016, Botany Bay, 2018) s abstrakcí tvořenou konkrétními předměty zakořeněnými v současné realitě ekologické prekarity, společně s imaginární vizí budoucnosti. Adam Vačkář používá ve svých instalacích odpadní materiály, které jsou většinou ekologicky problematické, jejich výroba buď příliš energeticky nákladná a jejich recyklace je problematická. Hliník, nerez, barevné sklo, plasty v kombinaci s přírodními materiály, jejichž vlastnosti a povrch pozměňuje tak, že není na první pohled jasný jejich původ a určení. Nechává diváka na pochybách, jakého původu materiály či objekty skutečně jsou. Skrze fotografie a instalaci evokuje mechanickou donekonečna opakovatelnou reprodukovatelnost, kterou obrací naruby: laserově vyřezaným exaktním kovům vtiskává jejich jedinečnost a rostlinám skrze úpravu jejich povrchu a barvy zase zdánlivou sériovou reprodukovatelnost.

Zobrazit více...

Svět vně i uvnitř nás se mění dokonce na molekulární úrovni, ikdyž zdánlivě zůstává stále stejný. Dávky jedů v podobě mikroplastů, namíchaných s ekonomickým myšlením a vírou v nekonečný ekonomický růst pronikají stěnami našich buněk a mění lidské nastavení na biologické úrovni. Dnes se setkáváme s materiály, které jsou potenciálně transformační. Od biotechnologie k internetu až po umělou inteligenci a robotiku až po síťovou výrobu a replikaci aditiv, tato paleta materiálů umožňuje rekompozici světa v měřítcích dříve nemyslitelných, přeměnou živé tkáně na plastové médium a prolínání anorganických strojů a krajin s novými druhy praktické inteligence. Benjamin H. Bratton, On Speculative Design, DIS magazine.

Adam Vačkář odkazuje na alarmující ekologickou krizi a za pomoci intuice a promyšlené nahodilosti zkoumá nové horizonty a utopické scénáře. Jeho tvorba řízené nahodilosti je plna odkazů na dadismus, surrealismus a arte povera.

Adam Vačkář, narozen v Praze v roce 1979, diplomoval v Paříži na ENSBA, kde posléze absolvoval rezidenční program v Palais de Tokyo. Vystavoval v Centre Pompidou, S.M.A.K., Aargauer Kunsthaus, Koelnischer Kunstverein, Národní Galerii v Praze, Art Statements a Art Film na Art Basel, Museum Morsbroich, aj.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace