Adam Vačkář

Adam Vačkář dlouhodobě vytváří ekonomicko-ekologický scénář vycházející z kritiky konzumního systému. Od sociálně angažovaných projektů (Margin of Hope, 2013), vycházejících z konktrétní ekologické krize v pohoří Atlas v Maroku, přechází postupně do imaginárního sociokritického scénáře budoucnosti.

Jeho poslední projekty spojují popkulturní utopický seriál Star Trek (This Side of Paradise, 2016, Botany Bay, 2018) s abstrakcí tvořenou konkrétními předměty zakořeněnými v současné realitě ekologické prekarity, společně s imaginární vizí budoucnosti. Adam Vačkář používá ve svých instalacích odpadní materiály, které jsou většinou ekologicky problematické, jejich výroba buď příliš energeticky nákladná, nebo je problematická jejich recyklace. Hliník, nerez, barevné sklo, plasty v kombinaci s přírodními materiály, jejichž vlastnosti a povrch pozměňuje tak, že není na první pohled jasný jejich původ a určení. Nechává diváka na pochybách, jakého původu materiály či objekty skutečně jsou. Skrze fotografie a instalaci evokuje mechanickou donekonečna opakovatelnou reprodukovatelnost, kterou obrací naruby: laserově vyřezaným exaktním kovům vtiskává jejich jedinečnost a rostlinám skrze úpravu jejich povrchu a barvy zase zdánlivou sériovou reprodukovatelnost.

Zobrazit více...

„Svět vně i uvnitř nás se mění dokonce na molekulární úrovni, i když zdánlivě zůstává stále stejný. Dávky jedů v podobě mikroplastů, namíchaných s ekonomickým myšlením a vírou v nekonečný ekonomický růst pronikají stěnami našich buněk a mění lidské nastavení na biologické úrovni. Dnes se setkáváme s materiály, které jsou potenciálně transformační. Od biotechnologie k internetu až po umělou inteligenci a robotiku, až po síťovou výrobu a replikaci aditiv. Tato paleta materiálů umožňuje rekompozici světa v měřítcích dříve nemyslitelných, přeměnou živé tkáně na plastové médium a prolínání anorganických strojů a krajin s novými druhy praktické inteligence.“

/Benjamin H. Bratton, On Speculative Design, DIS magazine.

Adam Vačkář odkazuje na alarmující ekologickou krizi a za pomoci intuice a promyšlené nahodilosti zkoumá nové horizonty a utopické scénáře. Jeho tvorba řízené nahodilosti je plna odkazů na dadaismus, surrealismus a arte povera.

Adam Vačkář, narozen v Praze v roce 1979, diplomoval v Paříži na ENSBA, kde posléze absolvoval rezidenční program v Palais de Tokyo. Vystavoval v Centre Pompidou, S.M.A.K., Aargauer Kunsthaus, Koelnischer Kunstverein, Národní Galerii v Praze, Art Statements a Art Film na Art Basel, Museum Morsbroich aj.

Odkazy

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace