Pavel Havrda často pracuje s procesem strukturování organických forem v různých stádiích proměn v čase a v různých médiích. Dlouhodobě ve svých instalacích používá přírodní elementy, především pak rostliny rodu Lipnicovitých – trávy, jež pro něj symbolizují archetyp rostlinné říše, nehierarchické společenství či sociobiologický dynamický model. Odolnost této čeledi jednoděložných rostlin a schopnost se přizpůsobit jim umožňuje osidlovat i velice nehostinná místa. Jsou inspirující svou komplexností: tvoří kooperující celek, superorganismus.
V současnosti se Pavel Havrda zaměřuje na vliv stresu, jenž je například podle Edwarda O. Wilsona jedním z hlavních iniciátorů vzniku spolupracujících superorganismů. Wilson tvrdí, že sociogeneze není podmíněna geneticky, pospolitost se realizuje v závislosti na vnějším prostředí. Na trvalé působení externího vlivu se rostlina adaptuje, „zocelí se" a je vůči němu imunní. Umělec rostliny přeprogramovává, vytváří jakýsi výcvikový tábor pro zeleň: cyklus těchto instalací, v nichž zkouší odolnost a chování rostlin, nazval Pavel Havrda Převýchova. V Galerii AMU v rámci výstavy Dokud se něco nestane v roce 2019 vystavil dílo Lineární trs, protínající prostor galerie. Exempláře byly seřazeny jeden vedle druhého a podmínky, jimž byly vystaveny, se proměňovaly. Oproti klasickému uspořádání trsu, kde je možné hledat centrum a jednotlivci mezi sebou souvisí navzájem, byl v tomto „řetězu“ přímý vztah pouze mezi dvěma sousedícími. Umělec používal trávy i v dalších dvou instalacích v GAMU: Ve správný čas na správném místě (verze extro a intro). Objekty připomínající hodinový stroj se lišily pouze svým umístěním, které určilo podmínky pro růst. Organismy jsou v dílech Havrdy závislé na mechanismech. Zastaví-li se mechanismus, skončí i život.