Anna Beata Háblová (*1983): architektka, teoretička, básnířka. Za architektonické návrhy i teoretické práce získala ceny Young Architect Award 2010, Young Planning Professionals Award 2012 a Juniorstav 2012. Publikovala básnické sbírky Kry (Mox Nox, 2013), Rýhy (Arbor Vitae, 2015), Nevypínejte (Dauphin, 2018), O mé závislosti nikomu neříkej (Dauphin, 2020) a básně v literárních časopisech Host, Tvar a Weles. V kulturním centru Dominikánská 8 příležitostně moderuje večery s tématy poezie, umění a architektury. V roce 2017 jí vyšla komixovo-vědecká kniha Města zdí o historii, interpretaci a východiscích obchodních center ve vztahu ke městu. Od roku 2018 přispívá do Ranních úvah na stanici ČRo Vltava. Její poslední knihou na pomezí žánrů jsou Nemísta měst (Host, 2019) o opomíjených, pomíjivých a míjených místech. Její básně byly přeloženy do několika evropských jazyků.
Anna Beata Háblová
Odkazy
Nevýslovný (2021)
„Nevýslovný“ k vidění od 19.1.–31.3. 2021 v galerii Artwall
Výstava experimentální poezie Anny Beaty Háblové nazvaná „Nevýslovný“ má dvě části. První se nachází v galerii Artwall a vzešla z otevřené výzvy nazvané „Návrat k normálu není možný“, která se zaměřila na téma proměny společnosti po pandemii COVID-19 ve spojitosti s hrozbou změny klimatu. Druhá rozšířená verze je přístupná na stránkách Artbiom.cz.
Zobrazit více...Anna Beata Háblová prostřednictvím své poezie popisuje nepoetickou skutečnost ekologické destrukce. Název výstavy „Nevýslovný“ odkazuje ke skutečnosti, že konstatování o ničení přírody, jsou-li opakována stále dokola, začínají pomalu ztrácet svůj význam. Přitom však dopad změn klimatu a devastace krajiny může být v důsledku ekologických katastrof nevýslovně ničivý. „Pokud na řadu nepřijdou činy, ze slov se stanou jen cáry,“ konstatuje Háblová.
„Poezie je forma, která úspornými prostředky rozestírá více vrstev. Chtěli bychom ji někam zařadit, ale ono to nejde. Básně napsané pro galerii Artwall by mohly být haiku, ale nejsou, mohla by to být textovka bez diakritiky, ale ta to není, mohlo by to být napsané na stroji, ale ani to není pravda. Podobná nejednoznačnost je i nejednoznačností naší budoucnosti.“
Básnická forma umožňuje Anně Háblové proniknout nánosem vyprázdněných významů slov a dotknout se přímo našeho afektivního prožívání reality. Otevřenost básnického přístupu má podle ní potenciál zasáhnout diváka/čtenáře právě tím, že nic netvrdí. Báseň neapeluje na naše racionální chápání komplexního problému, který se skrývá pod souslovím „klimatická krize“, ale umožňuje pocítit závrať z toho, že devastace krajiny může ohrozit a v důsledku zrušit všechno, co považujeme za normální. Právě tuto propustnost a nezřetelnost hranice mezi neškodným a ohrožujícím, ukazuje Háblová tím, když ve svých básních volně přechází od námětů ryze lyrických k těm, které v sobě pod poetickou slupkou skrývají odkazy ke katastrofám – jako je únik kyanidu do řeky Bečvy – nebo plíživě ničivým změnám – jakým může být vysychání krajiny nebo vypouštění skleníkových plynů do ovzduší.
Smysl básní je často obsažen v jejich formě. Jednotlivá slova psaná strojopisem jsou rozmístěna tak, že jednou tvoří kříž, jindy zas jednotlivá písmena padají nebo přecházejí ve vytečkované, postupně mizející řádky. To podstatné a zároveň nevyslovitelné se odehrává mezi řádky, slovy, znaky. Na pozadí strohého popisu banálních skutečností autorka evokuje nepředstavitelnou krizi, která může přijít, pokud zůstaneme nečinně přihlížet. Touto netradiční formou se pokouší sdělit nevýslovné a přitom vytrhnout diváky z lhostejnosti vůči budoucnosti životního prostředí i celé naší planety.
text: Zuzana Štefková
UNSPEAKABLE (2021)
O mé závislosti nikomu neříkej (2020)
Ukázka ze sbírky : O mé závislosti nikomu neříkej (Dauphin 2020)
Břeh 1
Sbíhám se v konceptu světa
kde slovo mí tú označuje všechno
co je ohroženo
mluv o konkrétních lidech
vydechujících cé ó dvě
o haldách stromů s otevřenými kmeny
nebo je přezdívej inkontinencí brázd
všechny možnosti jsou stále čerstvě natřené
vyjdeš z domu a spolkne tě prach
Břeh 2
Pohledy kamer namotané na mastné vlasy ulice
tráva se přeložila na seno instalované v puklinách
bílé peřiny mraků jsou schované ve skříních
ještě před úsvitem začínají doutnat tkáně bytů
ze všech záhybů kůže se vylévá moře
gel ve sprše se dopočítává kapajícího kohoutku
otáčím se a ten, kdo je na tahu, přeříká zpaměti potrubí
v lesním močálu se jako světlo v kuchyni
převaluje H20
Břeh 3
Věci se mění, to je jediná jistota
tác s použitým nádobím vracejte k okénku
až příště přijdu, přestaneme kupovat a jíst
na jevišti oblohy odehrají ptáci představení
už se mi nechce experimentovat v dýchání
zeptej se pěšáka na šachovnici
jak se dostat na druhou stranu pole
když jsem byl kámen, věnoval jsem se krajině
když jsem byl v kómatu, všechno jsem vnímal
Zobrazit více...Břeh 4
Máme omezený výběr destinací
z hlediska rozmanitosti tě posílám pryč
scéna se změnila na prázdnou místnost
jsem v pokušení vést dialog
se židlí, které říkám Chair
mám nekonečné řady pochybností
jako žena, které slunce sdělilo
že rakovinu ze svého těla vyřezala
ale ne nadobro
…
Největší zimu zažila loni v únoru. Zrovna, když se přistěhovali, bylo až k mínus třiceti. Zajímalo jí tání permafrostu a fjordy, které už nezamrzají, piloty staveb je prý potřeba zapouštět hlouběji do země. Během jedné polární noci, kdy sníh nekřupal pod nohama, ale nepřetržitě pršelo, viděla padat lavinu na obydlený dům. Bylo to, jako když se rozsvítí okno tam, kde to nejméně čekáš.
Břeh 5
Víkend přinese květnové teploty
tělo mám lehké jako radioaktivní odpad
vznáším se pod stropem kolmo k zemi
v rukávech místo es helium
jinak nic zvláštního
vidím pastelové domy s věžemi
ve kterých se asi žijí pastelové životy
dny mizí jako čára za letadlem
Břeh 6
Hnízdění
závidím mělké prohlubni v písku a hlíně
chtěla bych vyzkoušet jaké to je
usnout v kalichovité struktuře upletené z trávy
dostat svou poddajnost do dutiny stromu
vyhloubit noru v zemi
a pak do ní naklást vejce
budu o tom ještě přemýšlet
Břeh 7
Užovka podplamatá je skvrnitá
šupinatý povrch hladký jako klam
umí předstírat, že je mrtvá
přitom vodu polyká spolu s rybami
neboj se mě, nejsem jedovatá
bude volat z objemnosti tekutého břicha
až když se na břehy položí tma
teprve pak ho opustí
Břeh 8
Podívej, co se stalo přesličce, kapradině, plavuni
až mě zaplaví čas, země stlačí do uhlíku
budu také tak hořet?
Ostravský den skončí hádankou
v našich myslích sny
postaví hnízda ze zbytků dne
mezi námi skleslá hlava básníka
nežiju dobře, říká, a usne s cigaretou v dlani
Břeh 9
Možná bych měla čekat rychleji
ležím na zádech jako nedočtená kniha
nikam dnes
u stánku na pivo a párek
ani kostel ani tramvaj
neumírali jsme navenek
neumřeme ani uvnitř
jaro a viry nikdo nezastaví
chtě nechtě tomu musím dát lajk
Břeh 10
Pořádek je pořádkem jen na jednom místě
vítr mapuje terén, obchází mě
světlo spuštěné k zemi doutná
na předměstích má každý strom své telefonní číslo
na předměstích jsou prostěradla bez roztočů
jako poslední chod nás čeká citlivá pokožka
jako poslední chod se servíruje mrtvé holoubátko
Břeh 11
Syn kopl do své touhy
déšť naplival do otevřených oken
kýč nemá, do koho by se vtělil
děti z rozprodaných rodin
už nic nepřekvapí
zejména ne praktické důvody
jasné jako bílé spektrum
jako když přichází silná bouřka
a umře v centru obchodního centra
…
Zná všechny řeky na světě, jejich délky a počty přítoků. Zná města, kterými tečou, pamatuje si množství oblouků jejich mostů, ale nemá rád, když se ho někdo dotkne. Všechny dotyky jsou lepkavé a mokré. Nemá rád ostré světlo a hluk. S řekou se ale cítí dobře, i když neví, co je na druhém břehu. I když mu řeka taky nerozumí.
Břeh 12
Míjení válek polí
do prostoru mezi silnicí a silnicí se
jako rychle sbalené věci do tašek
narvalo sucho
každý směr je přece ten správný
jako by se vždy našla ulice
kde se lze otočit
Břeh 13
Na základě klimatické změny
můžete smlouvu ukončit
ale nebyla by to škoda?
upravujeme dodatek III. ceníku
z vašeho pohledu se nic nemění
z mého pohledu je vidět jen
vršek mrtvého smrku
dva světy, které se ocitly
tváří v tvář a polekaly se
Břeh 14
Usychající les v dešti k nerozeznání od ostatních
všechno je podobné: kaluže, bahno, chrastí
nebe jako posuvná stěna
stojím v tom jako bych nerozuměla místu
které si už nic nechce pamatovat
jsem plochá jako list papíru, popsaná z obou stran
mé obavy se od sebe nemohou odtrhnout
ani se na sebe podívat
Břeh 15
Spadneš do toho lehce
jarní sníh a zimní pučení
cvrček na přelomu povětří
počasí jako kluzké mýdlo
ale všechno se to děje v pravý čas
řekla řeřicha semenům
a otevřela se póry do vesmíru
někde ve větvích se vysypala
zelená klika planety