kurátorský text Mariany Serranové:
Společná instalace
soch Anny Hulačové a objektů Petry Jandy konfrontuje dva odlišné
přístupy k materiálům i tvarům. Obě umělkyně přitom naopak spojuje téma
tělesnosti a přírody v kontextu doby, která se vypořádává s dopady
toxicity a technologií na životní prostředí a naše vnitřní procesy. Obě
vycházejí ze znalosti přírody, využívání jejích zdrojů a vzájemné
provázanosti organického a anorganického světa.
Jsme v pokušení
myslet si, že rostlinný svět, s nímž jsme srostlí citlivostí všech
smyslů i trávicím traktem, nás ovládá z hlubin kořenů skrytých v
podzemí. Ve spojení se zemí a vlhkou tmou se stáváme součástí cyklů
plodnosti a tlení.
Rostlinný reliéf Eva Petry Jandy (2020) v
podobě prsu nabízí ve zjevném odkazu k první ženě řadu symbolických
konotací. Výtvarná redukce na kruhový štít či terč dává ženství a
mateřství exkluzivní suverenitu. Inspirací pro vznik Evy byl podle
autorky rulík zlomocný coby posvátná, ale současně obávaná rostlina.
Podobně jako další jedovaté, žahavé či ostnaté léčivky byla ze strachu
hubena. Metaforické propojení životadárnosti přírody a plodné moci žen
má své historické předobrazy a připomíná i někdejší pověry stavící
léčitelskou schopnost žen do marginalizované pozice. Textura organické
buničiny, z níž je Eva vytvořena, je díky neporušeným buňkám celulózy
porézní a vzdušná. Podobný princip, naznačující hluboké vztahy plodnosti
a vnějšího světa, má i autorčin objekt Safe Space (2022). Luční,
permakulturní seno na drátěné konstrukci zřetelně odkazuje k děloze s
pupečníky. Janda propojuje nebe a Zemi, všední a posvátné, pudové a
vegetativní.
Spojení lidské postavy s užitkovými rostlinami a s
půdou mívá u Anny Hulačové vždy specifický kontext: ohlížela se na
historii a současný vývoj zemědělství. V posledních dvou letech vzniká
rozsáhlý celek soch a reliéfů s bohatou rolnickou symbolikou. Fascinace
rostlinným světem dává vzniknout mutujícím postavám hybridů a androidů
naznačujících konfliktní, ale nutný vztah mezi civilizovaným a divokým.
Hulačová se v poslední době inspiruje také morfologií hmyzu a jindy bere
v potaz určité tkáňové, buněčné a orgánové struktury. Její Vzývači
(2022) jako by přibližovali okultní krutost středověku; možná jsou v
současnosti jakousi připomínkou temna, bezčasí jako kontinua, které se
čas od času zhmotní do čehosi, co teprve musíme rozklíčovat. Místo
smyslových čidel v tváři vidíme nahé útroby, dutiny, vnitřnosti. Hybridi
prorůstají rostlinným a expandují z lidského těla; jindy technicistní
formy v úzkém spojení s lidským tělem mutují v kyborgy, jejichž vtělení
je odrazem opomenutých zákoutí naší psýché.
Materiální a
metafyzické propojení nebe, podsvětí a Země je předmětem dlouhodobé
práce Dariny Alster. Související témata sexuality, genderu, náboženství a
posvátna se v její tvorbě stále častěji dostávají do kolektivní
perspektivy humanity a přírody, reagují na ekologickou situaci a vnímají
stále intenzivněji tradiční propojení mateřství, léčení a živení skrze
ženskou sexualitu v kontextu přírody a jejích cyklů. Některé její
předchozí projekty přímo souvisely s archetypy matky a s těhotenstvím. V
performanci Boundaries reaguje na nově vzniklé dílo Petry Jandy Safe
Space. Chápe je jako obraz osobních hranic, u kterého ale nezažívá
omezení. Není bariérou ‒ je šlahounem, který ji vede, je taktilní, ale
zároveň křehký: „Kdyby se Vlákno přerušilo, bylo by po všem. Cítím touhu
i potřebu to Vlákno chránit. Nedokážu na ně myslet jinak než tělesně.
Jeho existence mi poskytuje útočiště. Shelter. Safe space, bezpečný
prostor, je tu díky dobrým osobním hranicím. Prostor pro hru, vášeň i
možnost interpretace…“
Věřilo se, že ráj je jakási chráněná
rezervace oddělená od ostatního světa pramenem vody ‒ světa, kde panují
hojnost, harmonie a symbióza rostlin a zvířat. Je také místem, kde si
člověk uvědomil své fyzické potřeby a plodnost. Byl snad proto vykázán
na pole, aby obdělával půdu? Nejde jen o mýtus s etickými implikacemi,
ale také o připomínku odpovědnosti člověka vůči životu v širším slova
smyslu. Je evolučním příběhem nástupu neolitu, kdy se člověk obrátil k
zemědělství. Je jedním z klíčových matrixů současného antropocénového
diskurzu, je tezí, že počátek éry člověka otevírá zemědělská revoluce. A
současně, ve zkratce, je docela aktuální metaforou přežití člověka jako
druhu na Zemi.
kurátorský text Mariany Serranové:
Společná
instalace soch Anny Hulačové a objektů Petry Jandy konfrontuje dva
odlišné přístupy k materiálům i tvarům. Obě umělkyně přitom naopak
spojuje téma tělesnosti a přírody v kontextu doby, která se vypořádává s
dopady toxicity a technologií na životní prostředí a naše vnitřní
procesy. Obě vycházejí ze znalosti přírody, využívání jejích zdrojů a
vzájemné provázanosti organického a anorganického světa.
Jsme v
pokušení myslet si, že rostlinný svět, s nímž jsme srostlí citlivostí
všech smyslů i trávicím traktem, nás ovládá z hlubin kořenů skrytých v
podzemí. Ve spojení se zemí a vlhkou tmou se stáváme součástí cyklů
plodnosti a tlení.
Rostlinný reliéf Eva Petry Jandy (2020) v
podobě prsu nabízí ve zjevném odkazu k první ženě řadu symbolických
konotací. Výtvarná redukce na kruhový štít či terč dává ženství a
mateřství exkluzivní suverenitu. Inspirací pro vznik Evy byl podle
autorky rulík zlomocný coby posvátná, ale současně obávaná rostlina.
Podobně jako další jedovaté, žahavé či ostnaté léčivky byla ze strachu
hubena. Metaforické propojení životadárnosti přírody a plodné moci žen
má své historické předobrazy a připomíná i někdejší pověry stavící
léčitelskou schopnost žen do marginalizované pozice. Textura organické
buničiny, z níž je Eva vytvořena, je díky neporušeným buňkám celulózy
porézní a vzdušná. Podobný princip, naznačující hluboké vztahy plodnosti
a vnějšího světa, má i autorčin objekt Safe Space (2022). Luční,
permakulturní seno na drátěné konstrukci zřetelně odkazuje k děloze s
pupečníky. Janda propojuje nebe a Zemi, všední a posvátné, pudové a
vegetativní.
Spojení lidské postavy s užitkovými rostlinami a s
půdou mívá u Anny Hulačové vždy specifický kontext: ohlížela se na
historii a současný vývoj zemědělství. V posledních dvou letech vzniká
rozsáhlý celek soch a reliéfů s bohatou rolnickou symbolikou. Fascinace
rostlinným světem dává vzniknout mutujícím postavám hybridů a androidů
naznačujících konfliktní, ale nutný vztah mezi civilizovaným a divokým.
Hulačová se v poslední době inspiruje také morfologií hmyzu a jindy bere
v potaz určité tkáňové, buněčné a orgánové struktury. Její Vzývači
(2022) jako by přibližovali okultní krutost středověku; možná jsou v
současnosti jakousi připomínkou temna, bezčasí jako kontinua, které se
čas od času zhmotní do čehosi, co teprve musíme rozklíčovat. Místo
smyslových čidel v tváři vidíme nahé útroby, dutiny, vnitřnosti. Hybridi
prorůstají rostlinným a expandují z lidského těla; jindy technicistní
formy v úzkém spojení s lidským tělem mutují v kyborgy, jejichž vtělení
je odrazem opomenutých zákoutí naší psýché.
Materiální a
metafyzické propojení nebe, podsvětí a Země je předmětem dlouhodobé
práce Dariny Alster. Související témata sexuality, genderu, náboženství a
posvátna se v její tvorbě stále častěji dostávají do kolektivní
perspektivy humanity a přírody, reagují na ekologickou situaci a vnímají
stále intenzivněji tradiční propojení mateřství, léčení a živení skrze
ženskou sexualitu v kontextu přírody a jejích cyklů. Některé její
předchozí projekty přímo souvisely s archetypy matky a s těhotenstvím. V
performanci Boundaries reaguje na nově vzniklé dílo Petry Jandy Safe
Space. Chápe je jako obraz osobních hranic, u kterého ale nezažívá
omezení. Není bariérou ‒ je šlahounem, který ji vede, je taktilní, ale
zároveň křehký: „Kdyby se Vlákno přerušilo, bylo by po všem. Cítím touhu
i potřebu to Vlákno chránit. Nedokážu na ně myslet jinak než tělesně.
Jeho existence mi poskytuje útočiště. Shelter. Safe space, bezpečný
prostor, je tu díky dobrým osobním hranicím. Prostor pro hru, vášeň i
možnost interpretace…“
Věřilo se, že ráj je jakási chráněná
rezervace oddělená od ostatního světa pramenem vody ‒ světa, kde panují
hojnost, harmonie a symbióza rostlin a zvířat. Je také místem, kde si
člověk uvědomil své fyzické potřeby a plodnost. Byl snad proto vykázán
na pole, aby obdělával půdu? Nejde jen o mýtus s etickými implikacemi,
ale také o připomínku odpovědnosti člověka vůči životu v širším slova
smyslu. Je evolučním příběhem nástupu neolitu, kdy se člověk obrátil k
zemědělství. Je jedním z klíčových matrixů současného antropocénového
diskurzu, je tezí, že počátek éry člověka otevírá zemědělská revoluce. A
současně, ve zkratce, je docela aktuální metaforou přežití člověka jako
druhu na Zemi.
V rámci vernisáže se uskuteční performance Dariny Alster:
Objekt,
který Petra nazvala Safe Space, se mi během podzimu začal objevovat v
mysli jako obraz osobních hranic, u kterého nezažívám pocit omezení.
Není
to ani zeď, ani závora, ani plot; je to prostě šlahoun, jehož se toužím
dotýkat a jít, kam mne vede ‒ ale zároveň vím, že je křehký a že ho
nesmím zničit. Kdyby se Vlákno přerušilo, bylo by po všem. Cítím touhu a
zároveň potřebu to Vlákno chránit. Nedokážu na ně myslet jinak než
tělesně. Jeho existence mi poskytuje útočiště. Shelter. Safe space,
bezpečný prostor, je tu díky dobrým osobním hranicím. Prostor pro hru,
vášeň i možnost interpretace…
photo: Radek Dětinský, František Svatoš, Sonya the Moon, Petra Janda
video: https://www.youtube.com/watch?v=_XC8eRx0TDU
gallery: https://avu.cz/aktualita/feeding-the-soil-anna-hulacova-a-petra-janda-v-pop-up-galerii-avu